Als voorstander van geleidelijk afslanken ten opzichte van “crash” diëten raadt ik altijd aan om niet meer dan 500 calorieën onder je dagelijkse behoefte te eten. Om enig idee te krijgen hoeveel je in theorie afslankt per maand wanneer je iedere dag een tekort van 500 calorieën eet, geven we de volgende rekensom:

1 kg lichaamsvet vet verliezen betekent ongeveer 7000 calorieën meer verbranden dan je eet. Per dag eet je (in dit voorbeeld) 500 calorieën minder, dan komt dat per week op 7 x 500 = 3500 calorieën, precies de helft van 1 kg lichaamsvet. Per maand is dat 4 x 3500 = 14.000 calorieën of 2 kg lichaamsvet. Maar, wanneer je er drie keer per week bij traint, en wanneer de 40 minuten krachttraining en 20 minuten cardio (interval) training met enige pit worden afgewerkt, dan verbruik je ongeveer 600 calorieën per training. Per maand is dat 4 x 3 x 600 = 7200 calorieën. Samen met je calorische beperking van 500 calorieën per dag, komt dat totaal op 3 kg per maand.

Bovenstaande rekensom is wat het is: een rekensom. De praktijk blijkt meestal niet zo berekenbaar: je gaat een keer de fout in, je bent eens ziek, je gaat drie weken met vakantie. Neemt niet weg, dat de resultaten echt wel zullen komen wanneer je dit met enige discipline vol houdt.

bron rekenvoorbeeld: www.eigenkracht.nl